Przestrzeń ucząca. Jak stworzyć przestrzeń, która wspiera proces uczenia? (048)

album-art
00:00

Nie ma definicji przestrzeni uczącej, ale na potrzeby dzisiejszego nagrania postanowiłam ją stworzyć. Według mnie to przestrzeń, która nie przeszkadza, wspomaga naukę, uczy. W odcinku wyjaśniam wszystkie trzy zagadnienia, choć skupiam się głównie na ostatnim.

Notatki do odcinka

Dzisiejszy odcinek powstał z okazji Ogólnopolskiego Spotkania Edukacji Alternatywnej, które odbyło się 28-29.09.2019 w Poznaniu. Organizatorem OSEA jest Kolektyw Edukacyjny. Nagranie składa się z dwóch części. Ale uwaga! Tutaj znajdziesz tylko drugą część i będzie ona poświęcona ogólnodostępnej przestrzeni uczącej, takiej jak place zabaw czy ścieżki przyrodnicze (w tym temacie polecam również odcinek 043). W pierwszej części podpowiadam jak urządzić przestrzeń w domu, aby sprzyjała nauce i to nagranie możesz posłuchać w moim drugim podkaście – Pop-Up Home School (patrz poniżej).

Przestrzeń jako nauczyciel

Jestem architektem krajobrazu i w każdej przestrzeni widzę potencjał, każde miejsce mogłabym ulepszyć, zagospodarować. Ale dobra przestrzeń ucząca to nie tylko dobrze zaprojektowana przestrzeń, to również dobrze dobrana przestrzeń. Czasami nie musimy nic robić. Wystarczy, że zaprowadzimy dzieci w odpowiednie miejsce. Edukatorzy leśni doskonale wiedzą, że las nie potrzebuje wielu dodatków, aby stać się świetną przestrzenią do nauki.

Co to jest przestrzeń ucząca?

Nie ma definicji przestrzeni uczącej, ale na potrzeby dzisiejszego nagrania postanowiłam ją stworzyć. Według mnie to przestrzeń, która:

  • nie przeszkadza;
  • wspomaga naukę;
  • uczy.

W odcinku wyjaśniam wszystkie trzy zagadnienia, choć skupiam się głównie na ostatnim.

Elementy przestrzenne, które uczą

Elementy, o których mówię w odcinku:

  • tablice edukacyjne i ściany do zabawy;
  • gry terenowe;
  • urządzenia do eksperymentowania i testowania;
  • tematyczne place zabaw;
  • luźne elementy i pomoce naukowe;
  • urządzenia do obserwacji zmiennych procesów.

Place zabaw, o których wspominam:

Sytuacje edukacyjne wg Davida D. Thornburga

David D. Thornburg w książce Ogniska w cyberprzestrzeni oraz w kolejnych swoich pracach przedstawił pięć sytuacji edukacyjnych. Każda z nich wymaga innego otoczenia:

  • Wodopój to miejsce, gdzie czerpiemy ze studni wiedzy, zdobywamy informacje;
  • Jaskinia to miejsce, gdzie możemy się schronić i zagłębić się w zdobytą wiedzę;
  • Ognisko to miejsce wymiany doświadczeń, miejsce spotkania;
  • Piaskownica/Laboratorium to miejsce do eksperymentowania, testowania;
  • Szczyt Góry/Scena to miejsce, gdzie mogę pochwalić się swoimi umiejętnościami, wiedzą przed innymi.

Każde dziecko uczy się inaczej, ale też każde potrzebuje dywersyfikować sposób, w jaki się uczy. Dlatego ważne jest, aby w przestrzeni pojawiały się elementy, które będą sprzyjały zdobywaniu wiedzy, zagłębianiu się w nią, wymianie informacji i doświadczeń, eksperymentowaniu i prezentacji. Więcej na ten temat w odcinku oraz w książce Przestrzeń fizyczna i architektoniczna. Poradnik dla szkół – tom 1.

Linki

Edukacja przyrodnicza na placu zabaw (043)
M. Polak (red.) Przestrzeń fizyczna i architektoniczna. Poradnik dla szkół – tom 1

Zdjęcie: Grzegorz i Nina Bojda | Jedzenie w terenie

PUHS s01e01 | Przestrzeń ucząca

album-art
00:00