Teren ten jest zróżnicowany pod względem zagospodarowania. Wyzwanie stanowi ukształtowanie terenu oraz jego rozmiar. Głównym wyznacznikiem był jednak program edukacji leśnej realizowany przez Nadleśnictwo Dynów. Z wszystkich wymienionych powyżej powodów proponujemy podział na kilka obszarów tematycznych (stref) i rozmieszczenie ich równomiernie na całym terenie.
Leśny plac zabaw
W miejscu istniejącego placu zabaw proponujemy przestrzeń otwartą dla wszystkich osób odwiedzających leśnictwo Dąbrówka, a także dla okolicznych mieszkańców. Strefa ta może być również wykorzystywana jako rozpoczęcie lub zakończenie zorganizowanej wycieczki. Przeznaczona jest raczej dla dzieci młodszych (przedszkole, początek szkoły podstawowej) i służy głównie do zabaw tematycznych, konstrukcyjnych, plastycznych. Zabawy ruchowe oraz inne atrakcje dla dzieci starszych przewidziane są w strefie „Tor sprawnościowy”. Strefa ta może być wykorzystywana samodzielnie przez dzieci, grupy i rodziny, może być również używana podczas warsztatów plastycznych czy konstrukcyjnych. Niektóre elementy wymagają stałego uzupełniania (np. elementy naturalne w kuchni błotnej lub w modelarni), dlatego sugerujemy zlokalizowanie jej w pobliżu leśniczówki.
Gra terenowa „Zostań leśnikiem”
Gra zaczyna się na terenie placu zabaw, w „leśniczówce”. Następnie dzieci przechodzą przez najbardziej zalesioną część terenu (szkółkę) i docierają do miejsca, w którym mają do wykonania kilka zadań. Z założenia jest to miejsce, gdzie mogą być przeprowadzone warsztaty na temat pracy leśnika, jednak wszystkie elementy będą tak pomyślane, żeby mogły być wykorzystywane również bez udziału edukatora. Teren jest dość duży, więc z czasem mogą dojść kolejne stanowiska.
Leśna szkoła
Stoły i tablice ustawione „po szkolnemu”. Na każdy stoliku jakieś zadanie do wykonania. Stoły mogą być wykorzystywane zarówno do prowadzenia zajęć, jak i pracy własnej, ale też jako miejsce do siedzenia i spożycia drugiego śniadania.
Tor sprawnościowy
Strefa zabaw ruchowych w formie toru sprawnościowego. Każde z urządzeń może być wykorzystane jako część toru, ale też niezależnie. Podobnie jak w pozostałych miejscach tor można rozbudowywać.
Nic
Pozostawiona pusta przestrzeń, której pozwalamy zarastać. Miejsce w pierwszym roku uprzątnięte i zostawione puste. Przed wejściem tablica, na której zaznacza się w kolejnych latach – jakie gatunki się pojawiły i w jakiej liczbie.
Szlak „Pogórze Dynowskie”
Wszystkie strefy połączone są dodatkową grą, a raczej szlakiem. Wszystkie elementy nawiązują do historii, ukształtowania i obiektów, które możemy znaleźć na Pogórzu Dynowskim — niewielkie pagórki, poprzecinane „jarami”, w nawiązaniu do krajobrazu Pogórza, pozostałości po piwniczkach i sadach, schron w Strzyżowie, szlak naftowy, wiersze Przybosia, zwierzęta chronione zamieszkujące Pogórze. Wszystkie elementy połączone są charakterystycznym kolorem i uproszczoną formą. Mogą przyjmować formę land artów, czyli stanowić ciekawy akcent rzeźbiarski, który jednocześnie przekazuje wiedzę o regionie.
kategoria: publiczny plac zabaw, ścieżka edukacyjna
numer: P.18.116
klient: Lasy Państwowe, Nadleśnictwo Dynów
miejsce: Dąbrówka Starzeńska
czas: 2018
faza: projekt koncepcyjny, projekt wykonawczy
zobacz również: Paleontologiczny Ogród Zabaw w Lubinie